ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

Πέρασμα από στενά σημεία.
   Φροντίζουμε να περνάμε το όχημα μας πιο κοντά στο εμπόδιο από την πλευρά του οδηγού ώστε να μπορούμε να βγάλουμε και το κεφάλι για ακόμα καλύτερη ορατότητα. Μπορούμε αν δεν γίνεται αυτό να χρησιμοποιήσουμε το συνοδηγό μας.

Πέρασμα από βαθιές «ροδιές».

   Για να αποφύγουμε να βουλιάξουμε στις ροδιές πατάμε τους τροχούς μας ανάμεσα και αριστερά ή δεξιά τους.

Πέρασμα από άμμο, χιόνι ή λάσπη.
   Στην περίπτωση που συναντήσουμε άμμο ξεφουσκώνουμε τα λάστιχα και έτσι έχουμε καλύτερη πρόσφυση εφόσον μεγαλώνει η επιφάνεια των ελαστικών μας. Έχουμε στο μυαλό μας ότι έχει μειωθεί η απόσταση μας από το έδαφος και δίνουμε την ανάλογη προσοχή. Μετά το πέρασμα ξαναφουσκώνουμε τα ελαστικά μας χρησιμοποιώντας ένα πιεσόμετρο για ομοιόμορφη πίεση.
    Κινούμαστε σταθερά χρησιμοποιώντας τη φόρα που παίρνει το όχημα μας. Δεν ελλατώνουμε την ταχύτητα και δεν σταματάμε για να μην κολλήσουμε. Δεν σπινάρουμε τους τροχούς και αν αυτό συμβεί τότε απλά αφήνουμε απαλά το γκάζι .    
Αν λόγω λάσπης οδηγείτε υποχρεωτικά μέσα στις «ροδιές» πάντα ελέγχετε που «βλέπει» το τιμόνι σας.  Το 4x4 θα ακολουθεί τις «ροδιές» ανεξάρτητα από το που είναι στραμμένοι οι εμπρός τροχοί του.  Αν σε κάποιο σημείο αποκτηθεί ξαφνικά η πρόσφυση τότε υπάρχει κίνδυνος απότομης στροφής με απρόβλεπτα αποτελέσματα.
    Θυμηθείτε ότι το σκληρό «πακτωμένο» χιόνι που περάσατε το πρωί μπορεί να γίνει αδιάβατο μόλις μαλακώσει το μεσημέρι.  Για τον ίδιο λόγο το σκληρό χιόνι μετά από τη διέλευση μερικών οχημάτων μπορεί να γίνει αδιάβατο.

Πέρασμα πάνω από βράχια, κορμούς, χαντάκια και εμπόδια.

    Πάντοτε κοιτάμε για εμπόδια που δεν φαίνονται  (π.χ. κορμούς και λακκούβες) όταν περνάε από νερά, χιόνι, χόρτα ή λάσπες.  Όταν θέλουμε να περάσουμε από εμπόδια όπως ένα χαντάκι είναι καλύτερα να το περάσουμε υπό γωνία έτσι ώστε μόνο ένας τροχός να βρίσκεται μέσα στο χαντάκι κάθε λεπτό.  Αυτό επιτρέπει στους υπόλοιπους τροχούς να έχουν καλή πρόσφυση με το έδαφος.  Αν περάσουμε κάθετα από το χαντάκι τότε ολόκληρος ο άξονας δεν θα δίνει κίνηση και θα δυσκολευτούμε ακόμα πιο πολύ.
    Πριν περάσουμε από μεγάλα βράχια μπορεί να πρέπει ί να κατασκευάσουμε  μια μικρή ράμπα από μικρότερα εμπρός και πίσω από το εμπόδιο ώστε να μικρύνουμε την κλίση του εμποδίου.  Επειδή στο κάτω μέρος του οχήματός μας βρίσκονται πολλά ευαίσθητα εξαρτήματα όπως διαφορικά , κιβώτιο ταχυτήτων, λεκάνη λαδιού, ντεπόζιτο καυσίμου κ.α. είναι καλύτερο  να περάσουμε  το εμπόδιο πατώντας με την ρόδα επάνω του και περνώντας προσεκτικά, παρά να το περάσουμε ενδιάμεσα από τους τροχούς στο κέντρο του οχήματος.

Ανέβασμα λόφων.

    Πριν ανεβούμε έναν απότομο λόφο θα ήταν καλό να τον περπατήσουμε πρώτα. 
    Θυμηθείτε ότι μπορεί να χρειαστεί να κατεβούμε τον λόφο που μόλις ανεβήκαμε.  Αν δεν θα μπορείτε να τον κατεβείτε τότε μην ανεβείτε καθόλου εκτός κι αν υπάρχει σίγουρη διέξοδος από την άλλη πλευρά.
    Όταν ανεβαίνετε χρησιμοποιήστε την μεγαλύτερη ταχύτητα που μπορεί να σας «βγάλει» την ανηφόρα χωρίς να αλλάξετε ταχύτητα.  Αν επιλέξετε μεγαλύτερη δεν θα βγει η ανηφόρα, ενώ αν επιλέξετε μικρότερη, οι τροχοί μπορεί να σπινάρουν και να χάσετε την πρόσφυση.  Ο γενικός κανόνας είναι η χρήση 2ης κοντής ταχύτητας για το ανέβασμα και 1η κοντή για το κατέβασμα.  Αν υπάρχουν μπλοκέ διαφορικά ενεργοποιήστε τα..
    Αν θα πρέπει να σταματήσετε σε μεγάλη ανηφόρα, σβήστε την μηχανή και αφήστε την ταχύτητα στο κιβώτιο.  Τοποθετήστε βράχια και κορμούς για τάκους πίσω από τους τροχούς.

Κατέβασμα από αποτυχημένη ανάβαση.

    Αν το όχημα σβήσει στην ανηφόρα, πατήστε φρένο, βάλτε όπισθεν, αφήστε τον συμπλέκτη και το φρένο ταυτόχρονα και γυρίστε το κλειδί για να ανάψει η μηχανή.  Αφήστε το όχημα να κυλίσει αργά πίσω φρενάροντας μόνο με την μηχανή.  Θυμηθείτε ότι στην οπισθοπορεία, η ορατότητα είναι περιορισμένη, το τιμόνι «κόβει» πιο απότομα και τα κλωτσήματα του τιμονιού είναι πολύ βίαια.  Μην επιχειρήσετε να στρίψετε σε απότομη κλίση γιατί υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ανατραπείτε.

Πέρασμα μέσα από νερά.

    Τα περισσότερα 4x4 μπορούν να οδηγηθούν σε νερό που φτάνει μέχρι το ύψος των αξόνων τους χωρίς ιδιαίτερες προφυλάξεις.  Όταν το νερό είναι βαθύτερο πρέπει να ξέρετε που βρίσκεται η εισαγωγή του αέρα και τα ηλεκτρονικά της μηχανής (ο «εγκέφαλος») ώστε να μην πάρουν νερά.  Σβήστε τους προβολείς και αφήστε τους να κρυώσουν ώστε να μην ραγίσει το τζάμι τους από την απότομη αλλαγή θερμοκρασίας.
    Αν βάλετε ένα ταπέτο επάνω στην μάσκα και το καπό του 4x4 πριν μπείτε σε βαθειά νερά, θα ελαχιστοποιήσετε το νερό που θα μπει στην μηχανή.  Κινηθείτε με σταθερή και σχετικά μικρή ταχύτητα ώστε να σχηματίσετε ένα μόνιμο «κύμα» στο εμπρός μέρος το οποίο θα ελαττώσει το ύψος του νερού πίσω από τον προφυλακτήρα.  Έτσι θα μειώσετε την ποσότητα του νερού που θα πεταχτεί στην εισαγωγή αέρα μηχανή και τα ηλεκτρικά της ανάφλεξης, από το βεντιλατέρ.  Αν χρειαστεί να περάσετε σε πολύ βαθύ νερό τότε αποσυνδέστε το βεντιλατέρ για να μην καταστραφεί η φτερωτή του από την αντίσταση του νερού.
    Επιλέξτε 1η κοντή ταχύτητα, ενεργοποιήστε τα μπλοκέ διαφορικά και κινηθείτε ευθεία.
    Όταν περνάτε ρηχά ποτάμια με γρήγορη ροή νερού, διασχίστε τα υπό γωνία και προς την πηγή τους.  Έτσι ελαχιστοποιείτε την πίεση του νερού πάνω στο όχημα.  Ποτέ μην προσπαθήσετε να περάσετε βαθειά και γρήγορα κινούμενα ποτάμια γιατί θα σας παρασύρει το ρεύμα !  Θυμηθείτε ότι με κλειστές τις πόρτες το 4x4 μπορεί να αρχίσει να «επιπλέει» σε βαθειά νερά !
    Πριν από κάθε δύσκολο πέρασμα και ειδικά σε νερά, προσδέστε τον ιμάντα ρυμούλκησης στα κατάλληλα σημεία του αυτοκίνητου και στερεώστε την ελεύθερη άκρη του κάπου ψηλά ώστε να είναι έτοιμη για το ενδεχόμενο ρυμούλκησης.  Η διαδικασία αυτή μπορεί να είναι μέχρι κι αδύνατη όταν βρίσκεστε κολλημένος μέσα στα νερά και τη λάσπη.
    Φρενάρετε αρκετές φορές μετά από πέρασμα νερών ώστε να στεγνώσετε τα φρένα σας.

Αν σβήσει η μηχανή σε μεγάλη κλίση.

    Αν το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να σβήσει σε μεγάλη ανηφόρα, δεν πρέπει να πατήσουμε το συμπλέκτη !  Κάτι τέτοιο θα επιταχύνει την «κάθοδό» μας.  Αυτό που κάνουμε είναι να σβήσουμε  τη μηχανή και να πατήσουμε δυνατά το φρένο.  Μετά τραβάμε και το χειρόφρενο.
    Αφού διαλέξουμε την πορεία μας, πατάμε το συμπλέκτη απαλά, βάζουμε την όπισθεν αφήνουμε το συμπλέκτη και ταυτόχρονα αφήνουμε απαλά το φρένο και το χειρόφρενο.  Μετά ανοίγουμε τη μηχανή.

Αν κολλήσετε.

   
    Ελαττώστε την πίεση των ελαστικών (σε περίπου 10 psi) για μεγαλύτερη επιφάνεια με το έδαφος και καλύτερη πρόσφυση.  Η ελάττωση της πίεσης οδηγεί στη μείωση της απόστασης του οχήματος από το έδαφος.  Ενεργοποιήστε τα μπλοκέ διαφορικά αν υπάρχουν και βάλτε την μεγαλύτερη δυνατόν ταχύτητα στο κιβώτιο.  Καθαρίστε την περιοχή των τροχών όπου πρόκειται να πατήσουν, φτυαρίζοντας την λάσπη, χιόνι ή άμμο ώστε να μπορέσετε να ξεκινήσετε.  Για ενίσχυση της πρόσφυσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταπέτα, μικρά κλαδιά, πέτρες, σανίδια ακόμη και πανιά στο έδαφος εμπρός από τους τροχούς.  ΠΡΟΣΟΧΗ με ελαττωμένη πίεση στα ελαστικά ΠΟΤΕ δεν τρέχουμε !
    Οι αλυσίδες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε λάσπες.  Συνήθως θα τις βάλετε στους πίσω τροχούς, ειδικά σε ανηφόρες ή αν ρυμουλκείτε κάποιον.  Κάποιες φορές θα χρειαστεί να φορεθούν στους εμπρός ή και στους 4 τροχούς.
    Η καλύτερη λύση για να ξεκολλήσουμε είναι να χρησιμοποιήσουμε  «εργάτη».  Ο εργάτης είναι απαραίτητος όταν  δεν υπάρχει δεύτερο όχημα για να μας βοηθήσει.  Σαν σημείο πρόσδεσης του συρματόσχοινου (άγκυρα) μπορεί να χρησιμοποιηθεί άλλο όχημα, κάποιο δέντρο ή ένας βράχος.  Στην περίπτωση πρόσδεσης σε δέντρο θέλει πολύ προσοχή ώστε να μην πληγωθεί ο φλοιός του κορμού κι έτσι καταδικαστεί σε θάνατο.  Γι’ αυτό χρησιμοποιείστε τους ειδικούς ιμάντες.  Στην περίπτωση που δεν υπάρχει άλλο σημείο πρόσδεσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια θαμμένη ρεζέρβα.  Ποτέ μην ξεκινάτε την ρυμούλκηση με τον εργάτη να έχει λιγότερες από 5 στροφές συρματόσχοινο στο τύμπανο.  ΠΡΟΣΟΧΗ: η χρήση του εργάτη απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις και προφυλάξεις.  Η χρήση του εγκυμονεί πάντοτε σοβαρότατο κίνδυνο τραυματισμού.
Share on Google Plus

About k

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment